Jak znaleźć dobrego korepetytora?

korepetycje z matematyki

Nie oszukujmy się – nie każdy nauczyciel zostaje nim z powołania. Często zdarzają się tacy, którzy przychodzą do pracy jak za karę. Od wielu lat prowadzą lekcje w ten sam sposób, nie starając się nawet zachęcić ucznia. Potrafią także swoim zachowaniem sprawić, że młodzież czuje się zestresowana i ma zaniżone poczucie własnej wartości. Automatycznie przekłada się to na oceny. Uczniowie, których nauczyciel nie potrafi w przystępny sposób przedstawić tematu, zazwyczaj muszą nadrabiać to w domu, poświęcając nauce jeszcze więcej czasu, co bywa frustrujące.

O ile niektórych przedmiotów faktycznie można nauczyć się z podręczników czy innych materiałów, tak z matematyką jest nieco gorzej. Wielu uczniów napawa ona strachem, ale czy rzeczywiście tak ciężko jest ją zrozumieć?

To normalne, że niektórzy lepiej radzą sobie z językami, inni z biologią, a kolejna grupa z matematyką. Ci ostatni prawdopodobnie poradzą sobie sami, bo znacznie łatwiej przyswaja im się wiedzę z tego zakresu. Jednak wielu uczniów nie potrafi nauczyć się matematyki bez pomocy nauczyciela i nie ma w tym nic złego. Idealnie byłoby, gdyby taką wiedzę dzieci odbierały ze szkoły, ale niestety niekiedy bywa zupełnie inaczej. W takiej sytuacji dobrym rozwiązaniem może okazać się zatrudnienie korepetytora. Jest kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę, by z pomocy takiego nauczyciela skorzystać jak najwięcej.

CENA NIE JEST WYZNACZNIKIEM

Przeglądając ogłoszenia korepetytorów matematyki natrafimy na zupełnie różne stawki, zaczynając od 15 zł/h, a kończąc na kwotach sięgających kilkuset złotych. Jest to zrozumiałe, bo każdy z nauczycieli ma inne wykształcenie i doświadczenie. Nie oznacza to jednak, że korepetytor z górnej półki będzie uczył dużo lepiej niż ten, którego stawka jest o wiele niższa. Jednocześnie cena takiej lekcji może być zupełnie inna dla uczniów szkoły podstawowej, a szkoły średniej, co także należy wziąć pod uwagę. Dlatego błędnym podejściem jest myślenie, że nauczyciel, który „się ceni” będzie lepszym wyborem. Tak samo korepetytor oferujący najniższą stawkę nie zawsze będzie w stanie wytłumaczyć materiał uczniowi. Na co w takim razie głównie zwrócić uwagę?

DOŚWIADCZENIE JEST BARDZO ISTOTNE

O ile ktoś faktycznie może bardzo dobrze rozumieć matematykę, tak nie zawsze jest on w stanie wytłumaczyć to innej osobie. Dobry korepetytor powinien mieć właściwe podejście pod względem pedagogicznym. Oznacza to, że będzie potrafił przekazać uczniowi wiedzę w sposób dla niego przystępny i najbardziej zrozumiały. Często idzie to w parze ze zdobytym doświadczeniem – im dłużej ktoś zajmuje się taką pracą, tym lepszym nauczycielem się staje. Dlatego przeglądając ogłoszenia warto zwrócić uwagę na to, czy korepetytor ma już jakieś doświadczenie. Jednak tak jak wszędzie, tu również zdarzają się wyjątki. Czasami nauczyciel, który wykonuje swój zawód już od kilkudziesięciu lat, może wciąż stosować swoje stare schematy, które na dzisiejszego ucznia już zwyczajnie nie działają. Dlatego zawsze warto dać szansę studentowi czy po prostu młodemu człowiekowi, który wie, jakie metody nauczania sprawdzają się obecnie najlepiej.

POZNASZ GO PO PIERWSZEJ LEKCJI

W szkołach uczniowie często pomagają sobie nawzajem, tłumacząc dany materiał. Taka relacja jest oczywiście luźna i niewiążąca. W przypadku korepetytora bardzo ważną cechą jest to, żeby potrafił on nawiązać nić porozumienia z uczniem i z każdą lekcją coraz bardziej ją rozwijał. To sprawi, że dziecko dużo chętniej podejdzie do nauki matematyki i nie będzie traktowało tego jak coś, co musi być nudne i nieprzyjemne. Jednocześnie nauczyciel musi panować nad sytuacją i przypominać, jaki jest cel lekcji. Młodzież bardzo szybko się rozprasza, więc dobry korepetytor powinien w odpowiedni sposób zachęcić ucznia do pracy i jednocześnie utrzymać jego uwagę. Dlatego dobrym pomysłem jest przyjrzenie się pracy nauczyciela podczas jego pierwszej lekcji. Po tych kilkudziesięciu minutach dość łatwo można zauważyć, czy trafiło się na właściwą osobę.